zaterdag 20 juni 2026

Monaco...

 Vandaag begon de dag weer heerlijk, vrijwel moederziel alleen op de camping, geen druk om alles in te pakken en weer op tijd weg te zijn, maar gewoon relaxed ontbijten, wat zaakjes fixen en netjes de tent opgeruimd achter laten. Wat dingen aan de waslijn om lekker uit te waaien en met een vrijwel lege motor de weg op. Dat rijdt wel ff anders eh!

Ik was alweer niet ver gekomen voordat ik maar weer een fototje moest maken, gaan die uitzichten vervelen? Nope. 

 

Toen kwam ik langs een wel héél grote  rivierbedding waar ze flink aan het werken waren. Ik denk toch wel zo 75m breed ofzo. De schaal waarop dit zich afspeelde maakt toch wel duidelijk hoe intens het geweld van het water hier kan zijn. In Nederland zijn we dan wel bekend om onze waterwerken, maar hier moeten ze er net zo goed mee dealen, en ik vermoed dat het hier wel 100x gewelddadiger aan toe gaat! 


Daarna voerde mijn route me langs de befaamde Col du Turini, waar de Monte Carlo rally wordt verreden. Het begon met ellenlange dorpjes, langzame smalle wegen, eindeloze krappe haarspeldbochtjes en veel hoogte meters, precies waar ik dus langzaam een hekel aan begin te krijgen... De dorpje hielden wel op, maar de smalle wegen en eindeloze haarspeldbochten niet zo. Ik snap best dat sommige hier van kunnen genieten, maar geef mij maar een weg waar het gemiddelde eerder op 70-90 ligt dan deze 30-40 wegen. 

Het uitzicht was dan wel weer gaaf. Al heb ik vandaag eigenlijk helemaal niet zo veel foto's genomen, zeker in het begin wou ik gewoon ff meters maken en als ik iedere keer stop als ik denk 'woah wat een uitzicht' dan doe ik 2x zo lang over m'n routes. 


Ik had me op de route een bakker uitgezocht en heb me daar dan ook tegoed gedaan aan een lekker vers broodje ham/kaas, blijf een Hollander he. En aangezien m'n motor door de regen en gravelwegen zo vies als wat was, had ik ook maar ff een carwash gepint waar ik de motor even grondig onder handen heb genomen. Gelijk ook ff de ketting zo goed en kwaad als het kon schoongemaakt met een microvezeldoek, en uiteraard voorzien van verse kettingspray. En aangezien de motor goed waterpas stond kon ik fatsoenlijk het oliepeil uitlezen, en die dus ook maar bijgevuld. 


Toen was het tijd voor Monaco, en er valt eigenlijk niet zo veel over te vertellen. Ja het is indrukwekkend om te zien van boven af. Al die mega jachten in de haven, die enorme blauwe 'wolkenkrabber', de eindeloosheid van de zee. 


Maar eenmaal goed en wel in Monaco was het bijna stapvoets rijden in heel krappe straatjes, waar mensen zich veel te chique wanen en drommen toeristen zich verdringen.. Ik was er gelijk klaar mee, heb even het start-finish stuk van de F1 meegepakt, en de weg omhoog na de eerste bocht, casino square mocht ik niet in (waarschijnlijk te sloeber) en omdat het nog steeds 30c+ was begon zowel ik als mijn motor langzaam te oververhitten. De fans deden gelukkig hun werk maar na een stuk waar ik vast zat achter een lokale minibus en waar ik kruipend nog sneller was geweest. Begon de meter 105c aan te geven en de hitte die tussen m'n benen omhoog kwam was niet te harden. Gelukkig loste ook dat zich vanzelf op en kon ik m'n weg vervolgen over de heuvels hoog boven de Mediterraanse kust. 


Dat werd ergens getipt als een must-see weg, maar dat viel net als Monaco, vies tegen. Aan een stuk door bebouwing en tsja af en toe best mooie uitzichten over de kust c.q. de heuvels eromheen, maarja met die hitte wil je het liefste gewoon doorrijden en meters maken. 


Toen kwam ik in de buurt van Nice, en dan merk je wel dat je in een behoorlijk grote stad komt. 


Mijn route door Nice was gelukkig heel vlotjes, na wat brutaal gebruik van de geringe breedte van mijn motor, kon ik de meeste files en stoplichten zo doorrijden of tot aan vooraan rijden. Toen ging ik al snel een semi-snelweg op en heb ik eigenlijk niet meer stil gestaan tot aan m'n stop bij een grote Intermarche ergens buiten Nice. Daar kon ik de motor even in een parkeergarage zetten, even lekker uit de zon. 


Wat volgde waren eigenlijk de best wegen van de hele dag, van die bergwegen waar je 90 mag en nog een flink stuk harder kan, maar wel met heerlijke bochten om het interessant te houden. Daar heb ik echt ff kunnen genieten van wat de Multi kan, dit is een beest wat pas tot leven komt als je 'm flink  op z'n staart trap en 'm goed in de toeren houdt. Iedere keer krijg ik weer een dikke grijns op m'n gezicht als je 'm in de 3 ff kan doortrekken na 150+. Maar, op dat moment was het ook 35c en heb ik mezelf echt moeten vertellen wat conservatiever te rijden, want deze bandjes moeten nog flink wat kilometers mee. 

Eenmaal terug op de camping bleek dat ik de camping vandaag met flink wat meer mensen zou delen. Beetje leven in de tent dus. Maar ook altijd leuk om wat te kunnen socializen. Na een broodnodige douche, het ondergoed, sokken en t-shirt van die dag maar even met de hand gewassen, dan vertrek ik morgen weer met een schone lei. 


Morgen Col de la Bonette op de planning staan, de hoogst rijdbare weg van Europa, maar liefst 2863 meter hoog!  Wel wordt er wat regen voorspeld voor de regio, maar ik heb een relatief korte route, dus plan is vandaag op tijd na bed, morgen heel vroeg de wekker zetten en z.s.m. de weg op. Hopelijk ben ik dan voor de regen op de camping en hoef ik niet weer in de regen de tent op te zetten. Als ik voorruit kijk komende week staat er nog meer regen in het verschiet, maar je weet wat ze zeggen, niets zo verraderlijk als het weer.. We gaan het meemaken. 

Ik heb in ieder geval weer #zinin! morgen! :) 

En de route van vandaag:


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Best road... of the world?

 Jep, vandaag begon de dag weer lekker optijd. Na een klamme nacht waar ik tegen het einde toch maar de slaapzak over me heen had getrokken,...