Jep, vandaag begon de dag weer lekker optijd. Na een klamme nacht waar ik tegen het einde toch maar de slaapzak over me heen had getrokken, werd ik om 6u wakker en na een potje doomscrollen om half 7 maar opgestaan. Na een wederom heerlijk ontbijt (nee de g.o.a.t. bowl gaat niet vervelen) was ik tegen 9u klaar om weer de weg op te gaan. Na nog even gezwaaid te hebben naar mijn vriendelijke buren en mijn t-shirt en nekkol alvast nat te hebben gemaakt was ik klaar om deze prachtige camping te verlaten.
Daarna was ik eigenlijk nog niet de hoek om of ik kwam een uitzicht tegen waar ik een foto van moest hebben.
Toch heel indrukwekkend om zo het 'platte' land van Italië over te zien gaan in de uitlopers van de Alpen. Vervolgens was de weg een hele tijd typisch Italiaans, schattige dorpjes gevolgd door snelle doorgaande wegen en de incidentele haarspeldbocht. Al gauw komt een Italiaanse motorrijder met een passagier achter me rijden, en omdat ik nog een beetje in de chill modus zat van net vertrokken ging ik volgens hem al gauw niet snel genoeg door het verkeer (lees: vet asociaal overal inhalen en te hard rijden) en haalde ie me in. Nou ja, aangezien het eigenlijk altijd wel lekker is als iemand voor je het voordoet ik maar erachteraan. Toen ik op een gegeven moment de 140 aantikte in de bebouwde kom en hij nog steeds uitliep dacht ik bij m'n eigen, doe maar een tandje rustiger...
Maar al gauw zat ik door verkeer weer vlak achter hem, en alsof het lot ermee speelde, opende de wegen zich voor ons. Wat volgde was een heerlijke bosweg waar de meneer voor me echt even liet zien wat motorrijden was, met een passagier! Ik moest echt behoorlijk doorrijden om 'm bij te houden... En toen hij op een gegeven moment bij een tankstation afsloeg werd er wel even hartelijk gezwaaid naar elkaar, weer dat leuke broederschap onder motorrijders!
Hierna begon ik aan de klim van de enigste passo van vandaag, Passo Maniva. Maar voordat ik goed en wel aan de klim begonnen was, komt me een politie auto tegemoet in een dorpje. Ik volg gewoon de doorgaande weg, maar opeens staat de politie auto in een straat rechts, ik maak nog aanstalten om 'm voor te laten maar meneer de agent wuifde me door en volgt me vervolgens... Zo'n beetje de hele pas op! Of ze iets door hebben gekregen van m'n redelijk sportief stukje van eerder of dat het gewoon toeval was en ze zoiets hadden, eens even kijken of die Hollander zich een beetje gedraagt... Ik weet het niet, maar echt relaxed ging ik dus niet die pas op. 'Gelukkig' was het niet zo'n heel snelle weg en best slecht wegdek dus doorrijden ging toch niet echt. Op een gegeven moment verloor ik ze uit het oog achter me dus kon ik weer wat relaxter mijn eigen tempo rijden.
Eenmaal boven was het uitzicht weer eens adembenemend, aan beide kanten van de pas een aantal foto's gemaakt van de prachtige vergezichten.
Kort hierna kwam ik langs Lago D'Idro, de foto's zijn niet geweldig goed gelukt zie ik nu, maar geloof me maar op m'n woord dat prachtig was!
Daarna had ik een 'uitzichtpunt' gepint op de map, wat inhield dat ik zo'n 12km over een krappe bergweg na zo'n 1600m hoogte zou klimmen, doe het daar heette zou ik niet weten, maar het was de moeite waard!
Vrij kort hierop had ik een uitzichtpunt over Lago Garda gepint, wie kent het niet, het befaamde Garda meer... Wat een ongeëvenaard schitterend meer is dat zeg. Maar wel bloedje warm in de zon ondertussen daar, er was welgeteld 1 bankje in de schaduw en er was niemand toen ik aankwam, dus ik vol goede moed alles uit, wil m'n stukje stokbrood afsnijden en er komt een Duits koppel (het zal ook een x niet Duitsers zijn) aan, en gaan pontificaal met hun fiets voor het bankje staan... Nja, dan maar ff staand wat naar binnen werken en paar foto'tjes maken en gauw door.
Op dit punt was ik alweer een tijdje desperaat op zoek naar een tankstation met shop om wat vers, koud water te scoren. Niet alleen voor wat te drinken te hebben maar ook zodat ik m'n t-shirt en kol weer eens nat kon maken, ondertussen was het kwik gestegen naar zo'n 30c + dus dat was wel weer eens nodig, Maar schijnbaar is dat een zeldzaamheid hier. Totdat ik een Esso zag liggen, met heel mooi 'shop' op de pui. Mooi! Ik motor in de schaduw gezet, alles uit, loop de paar trapjes na de shop en... wacht.. het is wel erg donker... Gesloten... Stond ik daar weer even ouderwets te vloeken. Maar met dat ik terugloop spot ik een kraan buiten. Daar heb ik dus mooi ff gebruik van gemaakt, als je het aan niemand kan vragen is het oke toch?
Hierna flink wat kilometers gemaakt die niet vermeldingswaardig zijn, langs de stad Trento gekomen, wat in een dal ligt en dus bloedheet was. Gelukkig was het een stuk snelweg en kon ik er snel doorheen komen.
Toen kwam de SS612, wat in het begin weer zo'n typisch Italiaanse doorgaande weg langs idyllische dorpjes, mooie uitzichten en goede verbindingswegen was.
Totdat ik op een gegeven moment opeens geen dorpjes meer tegenkwam, de weg lekker breed werd, en voor een groot deel nieuw gelegd asfalt. En godallemachtig heb ik me daar even lekker uitgeleefd. M'n motor leefde in de 3de versnelling, en het ging van de ene kant van de band naar de ander om dan weer de motor te laten brullen om vervolgens weer al remmend vloeiend de volgende bocht aan te snijden. Onophoudelijk leek het wel. Hier is de Multistrada voor gemaakt, en hier doe ik het voor, met een grijns van oor tot oor kwam ik aan bij de vallei van Bolsano, Val Venosta.
Hier had ik eerder op de dag al een camping gereserveerd in het stadje Leifers. Een best wel luxe camping met een zwembad, shop en.. gym! Het idee leefde al een tijdje in m'n hoofd om hier ff een echte rustdag te pakken. Aangezien mijn multi helaas wel een flinke slok olie lust ga ik morgen maar eens de Ducati dealer hier in Bolsano opzoeken en het ding maar weer eens wassen, hij is weer echt vies. En dan even lekker uitleven in de gym en even wat baantjes trekken in het zwembad. Ook zal er weer eens een wasje gedaan moeten worden, dan kan ik weer vers aan de echte ontdekkingstocht rond de Dolomieten beginnen.
Afrekenen gaat wel pijn doen (ruim 80e voor 2 dagen) maarja, daar is het vakantie voor en al die campings van <15e compenseren dat zullen we maar zeggen.
Morgen zal vermoedelijk een kort blogje worden, maar wie weet vindt ik weer de inspiratie om een heel verhaal te typen.. Gaat me tot nu toe iedere keer best goed af. Eerst nog even uitbuiken van de uitstekende pizza in het camping restaurant en dan eens kijken hoe dat ijs hier smaakt. :)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten