Vandaag begon de dag vroeg, 6u wekker gezet maar ik was erg verbaasd dat ik niet eens de vroegste was op de camping, blijkbaar hadden meer mensen het idee om voor de hitte al flink onderweg te zijn. Afijn, na het klassieke ontbijt met wat G.O.A.T bowl en koffie was ik tegen 8u al klaar om te vertrekken.
En natuurlijk, duurde het niet lang voordat ik weer móest stoppen om een fototje te maken...
Daarna volgde een aantal heerlijke rappe wegen, waarbij ik me niet voor het eerst moest vertellen me in te houden. Wat volgde was een klim van maar liefst 55km, eerst geleidelijk maar opeens heb je door dat je echt flink hoog zit, de uitzichten worden weidser en opeens hebben de toppen geen bomen of begroeiing meer.
En opeens zie je het, de lus die het de hoogste rijdbare weg van Europa maakt.
En dan sta je daar, zo hoog als je met gemotoriseerd vervoer kan komen in Europa (over de weg uiteraard), op de geluiden van de mensen om je heen na, doodse stilte. En een Duitser die aan het videobellen is met z'n familie, op luidspreker, keihard tegen het ding schreeuwende...
Nja, die hield gelukkig al vrij snel z'n mond weer en toen heb ik maar iemand gevraagd eens een foto'tje van mij te maken, Je staat nou eenmaal niet iedere dag op Col de la Bonette!
Blogger draait em automagisch, heel fijn....Eenmaal aan de afdaling begonnen hielden de uitzichten niet zomaar op, dit fort moest ik toch even op de foto krijgen, ik vindt het altijd indrukwekkend om te bedenken wat voor een historie achter zulke plekken liggen.. Hier, en ook op andere plekken, zie je ook regelmatig kleine bunkers, die op een gegeven moment in historie zo'n plek haast onneembaar maakte..
Tijdens deze afdaling begon het ook erg druk te worden, met name met motorrijders. En dat ging er echt lang niet altijd netjes aan toe. Ik snap best dat wij motorrijders soms een slecht imago hebben, daar hoef je echt maar een half uurtje voor op zo'n populaire col voor te staan, helaas..
Eenmaal beneden begon het ook weer lekker warm te worden, de 30c werd al gauw aangetikt. Gelukkig hielpen de wegen mee en kon ik best lekker doorrijden. Toen ik op een bergwand dit fort tegenkwam moest ik toch ook weer ff stoppen om een fototje te maken. Ook hierbij fascineert het me wat de geschiedenis achter zo'n bouwwerk is.
Gelukkig stopten de uitzichten niet zomaar.
Toen was het tijd voor Col D'Izoard, bijna bij de top kwam ik dit prachtig stukje natuur tegen, zo massive en indrukwekkend dat ik er maar een fototje van nam.
Bij de top echter, was het echt bizar druk, ik ben er even gestopt omdat ik toch wat moest eten, maar de drukte met motorrijders daar was echt absurd.
Daarna kwam ik al gauw kwam ik in de buurt van mijn eindbestemming. Maar niet voordat ik bij Briancon dit prachtige fort tegenkwam, tis wel een beetje een thema van vandaag!
Doordat ik zo vroeg was vertrokken en mijn route relatief kort (kleine 200km) en ik eigenlijk overal best goed kon doorrijden, was ik al om 12:45 bij mijn geplande camping. Daar was echter niemand te bekennen bij de receptie, pas om 14:00 zou daar weer iemand zijn.. Stond ik daar in de volle zon te bakken, en dik een uur wachten was echt geen optie. Toeval wilde dat ik voor vandaag een avond ritje had gepland van zo'n 80km, dus ben ik die maar gaan rijden, of althans, een deel. Onderweg kwam ik een veelbelovende, net uitziende boulangerie tegen. Ik de motor in de schaduw geparkeerd, helm af, jas uit, navi in de tanktas en vol goede hoop richting de boulangerie. Was ie dicht! Typisch.
Dus maar weer wat stokbrood afgesneden met een beetje chocopasta (ja op vakantie mag dat!). En nog eens gekeken na de campings in de buurt. Zie ik vlakbij m'n originele camping eentje met een zwembad! Daar had ik wel oren na natuurlijk! Dus hop, navi opnieuw ingesteld en met hernieuwde moed terug de weg op.
Aangekomen bij de camping door een zeer vriendelijke Française geholpen die uitstekend Engels kon, wat een verademing om eens een fatsoenlijk gesprek te kunnen voeren met zo iemand. Maar ze had wel slecht nieuws voor me, het zwembad was dicht voor een verbouwing.. Balen!! Toen maar een ijsje gekocht om het leed te verzachten :)
Eenmaal de tent opgezet en gedoucht en wel weer tot de vervelende conclusie gekomen dat op zondag toch echt alle winkels dicht zijn in Frankrijk... Gelukkig bood de camping winkel wel wat simpele dingetjes aan. Nadat ik de verleiding heb kunnen weerstaan om een pak chocoladekoekjes te kopen, gesetteld voor een pot pasta tomatensaus. Ik had van thuis uit wat zakjes macaroni (en rijst) meegenomen, en ik had van gister nog een halve courgette en nog een stuk Franse worst over. Dat was zo in elkaar geflanst en zorgde voor een verrassend smaakvolle avondmaaltijd!
Ook deze camping biedt een spectaculaire achtergrond terwijl ik dit typ.
Morgen staat de hoogst rijdbare -pas- van Europa op het menu. Col D'Iseran, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de foto's niet minder spectaculair zullen zijn. #zinin!
En de route van vandaag:

Ah weer een mooie post met fantastisch mooie foto's. Daf pannetje ziet er idd niet slecht uit. Voor de rest had je wel pech vandaag. Alles dicht en ook het zwembad geen toegang. Helaas
BeantwoordenVerwijderenDoordeweekse dagen zijn beter ook in Frankrijk